tijd voor jezelf

Heb je ook soms het gevoel dat je jezelf voorbij loopt?

Dat je er nooit toe komt om echt even tijd voor jezelf te nemen?
Graag geef ik je deze 5 tips mee om tijd voor jezelf te maken:

 

TIP 1. Neem het serieus.

Tijd voor jezelf maken is essentieel! Geen nice-to-have.
Volgende symptomen duiden aan dat je dringend tijd nodig hebt voor jezelf:

  • aanhoudende vermoeidheid
  • gevoel van falen
  • je ondergewaardeerd voelen
  • het gevoel nergens tijd voor te hebben
  • psychosomatische klachten zoals rug- maag- nekklachten en/of hoofdpijn


TIP 2. Zet het in je agenda.

Zoals je dat zou doen voor een doktersafspraak of een andere belangrijke afspraak.
Je houdt best minimaal 1 maal per week een dagdeel vrij om te doen waar jij energie van krijgt.

 

TIP 3. Verweef het in je dag

Elk moment kan een mindful momentje zijn. (ja zelfs afwassen :-))
Gebruik al je zintuigen terwijl je iets doet, ga in op wat je NU momenteel aan het doen bent en probeer dat zo bewust mogelijk te doen. 

tijd in natuur doorbrengen

Tip 4. Zoek de natuur op

Een wandeling in het bos met de hond, wat ploeteren in de tuin of met je potplantjes.
De natuur werkt helend en rustgevend en laadt vanzelf de batterijen weer op.
Dus ga gerust even het bos in, eenders welk seizoen het is, er valt altijd vanalles te ontdekken.


TIP 5. Koop tijd 

Als je er geld aan hebt gegeven, ga je er ook naartoe. 
Denk aan het boeken van een weldadige massage, een voetreflexologiebehandeling of een tripje naar de sauna.
Of schrijf je in voor een workshop of cursus die je echt wil doen en steek zo tijd in je persoonlijke ontwikkeling.

Ontdek onze workshops en cursussen


Heb jij nog een andere tip om echt tijd voor jezelf te nemen?
Laat het gerust hieronder weten in een reactie en wie weet heeft iemand anders er ook wat aan.